Hari itu...

|


Lagu: Ungu
Album: Tak tahu
Lirik: Ntah

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

(Chorus)
Aku takut
Akan semua dosa-dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Andai Ku tahu
MalaikatMu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat padaMu

Ampuni aku
Dari segala dosa-dosaku
Ampuni aku
Menangisku bertaubat padaMu

Aku manusia
Yang takut neraka
Namun aku juga
Tak pantas di syurga

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat padaMu

Thanks to Sakinah I was
ilhamed to put this lagu here...
-----

Lagu yang penuh dengan makna dan boleh ditafsirkan dengan seribu satu makna. Mendengarkan lagu ini, membuat diriku ini kembali mengingat akan sesuatu yang sering dilupakan oleh manusia. Ajal yang tidak diketahui bilakah mulanya pada suatu hari bakal mengakhirkan sebuah permulaan dan memulakan sebuah pengakhiran. Pengakhiran yang kekal selama-lamanya tanpa adanya peluang walau sedkitpun untuk berpatah balik. Yang wujud pada ketika itu di dalam setiap individu hanya satu daripada dua, kegembiraan atau penyesalan.

Adapun orang-orang yang menyesal, mereka melihat akan kebenaran yang ada di depan mata mereka pada ketika itu. Lalu mereka memohon kepada Tuhan yang merupakan Maalik pada Hari Pembalasan, "Ya Allah! Sesungguhnya kami telah melihat dan mendengar kebenaran, maka kembalikanlah kami ke dunia agar kami dapat beramal soleh." Maka mudah sahaja bagi Rabb menjawab permintaan mereka:

"Dan seandainya Kami mahu, sudah tentu kami berikan kepada setiap jiwa petunjuk (bagi)nya. Akan tetapi, telah ditetapkan (ketetapan) dariKu, 'Pasti akan Aku penuhi neraka Jahannam dengan jin dan manusia bersama-sama.' "
[as-Sajdah, 32:13]

Dan seterusnya, mereka dihumbankan ke dalam api neraka yang tidak terperi sakitnya, yang tidak terbayang seksanya dan tidak terhurai pedihnya. Dan Tuhan menyeru kepada mereka, "Rasakanlah azab disebabkan apa yang kamu kufuri!".

Dan adapun orang-orang yang bergembira, mereka itu diselamatkan dari seksa yang sangat pedih itu. Wajah-wajah mereka bersinar-sinar menembusi kegelapan yang melanda hari tersebut. Rahmat Allah yang sangat luas telah memayungi mereka pada saat yang tidak ada pertolongan melainkan pertolongan Allah. Lalu makhluk yang jasadnya diperbuat daripada nur memanggil-manggil orang-orang yang wajahnya bersinar-sinar itu, ke arah syurga yang tidak terbayang nikmat dan rahmatnya. Penjaga-penjaga pintu syurga menyapa mereka dengan penuh kehormatan, dan menjemput mereka masuk ke dalam rahmat Allah:

"Iaitu orang yang ketika diwafatkan oleh para malaikat dalam keadaan baik, mereka (para malaikat) mengatakan (kepada mereka), 'Salaamun'alaykum, masuklah kamu ke dalam syurga disebabkan apa yang telah kamu amal.' "
[an-Nahl, 16:32]

Marilah kita sama-sama beramal sebelum tibanya saat di mana penyesalan tidak lagi berguna, di saat terputusnya segala peluang untuk beramal dan di saat tidak ada pertolongan melainkan pertolongan Allah...

Marilah kita beramal, seperti mana beramalnya golongan sahabat beribu tahun dahulu. Mereka berlumba-lumba melakukan amal tanpa rasa ragu-ragu, sehinggakan suasananya begitu terasa. Orang yang tidak beramal pasti berasa kejanggalan di dalam diri. Maka suasana itu wujud juga disebabkan kuatnya ukhuwwah di kalangan mereka. Saling diperingatkan dengan kebaikan dan ketaqwaan sepanjang masa. Itulah dia ikhwah...

2 comments:

Anonymous said...

oOh!~

~bo[S]an~ said...

salam ukhwah dan salam perkenalan.
bermakna sgt post ni.tima kasih ats kesedaran yg ditimbulkn