Kemanisan Ibadah

|
Sedang ana berprogram di suatu tempat bernama Taman Herba Nasuha di Muar, suatu perkara terlintas di pemikiran ana. Dan terlintasnya perkara itu, menyebabkan diri ini kembali mengingati suatu kata-kata yang disampaikan oleh salah seorang ustazah ana di sekolah dahulu. Lalu, ana bertanya kepada seorang sahabat:

Ana: Apakah perkara yang dapat menyebabkan kita merasai kemanisan beribadah?
MN: Ikhlaskan diri ketika beribadah?
Ana: Hmm... Lagi?
MN: Er...
Ana: Keikhlasan tu adalah amalan hati, kalau kita cakap in terms of amalan fizikal?
MN: ...

Tiba-tiba seorang sahabat lagi join the conversation, dan memberikan jawapan yang dikehendaki:

MA: Tundukkan pandangan..?
Ana: Ya, betul!
MN: Hmm...

Seringkali di zaman sekolah ana, seorang ustazah tarbiyah sering mengingatkan kami tentang hal ini. Beliau sering mengatakan, "Kalau enta semua nak rasa kemanisan beribadah, mata tu enta kena jaga, tundukkan pandangan tu..." atau lebih kuranglah mafhumnya. Dan sebenarnya, sememangnya benar apa yang dikatakan oleh ustazah tersebut. Tatkala ana mengamalkan apa yang dipesan itu, ibadah-ibadah yag dilakukan, khususnya solat, bertambah kenikmatan dan kerehatan di dalamnya.

Mata ini merupakan panca indra yang Allah berikan kepada kita, dan ianya merupakan antara nikmat yang paling besar. Namun demikian, ia sentiasa di"take- for-granted". Maka apabila yang demikian itu terjadi, maka hasilnya kita tidak menjaga mata daripada melihat apa yang dilarang oleh Allah dari dilihat. Cuba bayangkan, andaikata setiap kali kita melihat sesuatu yang haram dilihat, bertambah satu titik hitam di dalam hati. Kalau dalam sehari tu, asyik dok pandang meliar, tidak menjaga mata, dan melihat apa yang boleh dan perlu, sudah pasti hati kita akan menjadi kotor. Bahkan sangat-sangat kotor. Kotor dengan kehitaman yang tertitik di dalam hati.

Bagaimana mungkin kita ini, merasai kemanisan beribadah sedang hati yang menghadap Allah itu adalah hati yang kotor lagi hitam? Bagaimana mungkin seseorang itu, merasai manisnya berdating dengan kekasihnya dengan muka dan baju yang kotor? Sudah pasti empunya kekotoran atau kehitaman itu terasa sendiri di dalam hati suatu ketidak-tenangan di dalam hati. Maka suka, ana mengajak para pembaca sekalian, marilah kita sama-sama membersihkan hati kita semoga kita merasai keseronokan dalam beribadah kepada Rabb yang juga merupakan kekasih kita. Ayuh!

"Dan katakanlah kepada orang-orang mu'min lelaki agar mereka menundukkan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka. Yang demikian itu, lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
[an-Nur, 24:30]

2 comments:

[ Nazihah ] said...

kat sekolah dulu Pernah ader sorang ustazah bgtau..mata macam camera,makin banyak kita ambil gambar,makin penuh memorinya,lagi2 kalau gambar tak elok..kalau memori hati kita dah penuh camne nak masuk 'sentuhan' dari Dia..

Mashizaki Keikan said...

owh, satu perumpamaan yang lain... tapi...