#1 Rendah Diri

|
Secara fitrahnya seseorang insan lebih gemar bersama-sama dengan orang yang bersikap dengan sikap rendah diri. Tidak meninggi-ninggikannya dirinya ke atas orang lain dan sekaligus tidak menghina orang lain sama ada secara zahirnya atau batinnya. Siapakah di muka bumi ini suka berkawan atau bersahabat dengan orang yang suka menghinanya? Sudah tentu tiada, kalau adapun hanya dari kalangan orang-orang tidak ikhlas di dalam persahabatan yang mengharapkan sesuatu yang selain dari persahabatan yang ada pada orang tersebut.

Fitrah ini telah diperkuat pula dengan suatu qudwah yang sangat baik dari insan yang terbaik yang memiliki keperibadian yang terbaik, iaitu seorang insan yang bernama Muhammad bin Abdullah (SAW) yang juga merupakan RasuluLlah yang terakhir. Dan sebenarnya, tidak ada contoh yang lebih baik selain dari contoh yang telah ditunjukkan oleh keperibadian yang agung ini:
"Dan sesungguhnya, pada diri RasuluLlah ada contoh yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan Allah, hari Akhirat dan ingin banyak mengingati Allah."
[al-Ahzab, 33:21]

Pernah suatu ketika di dalam peperangan Badr Kubra, RasuluLlah SAW dan para sahabatnya sampai ke perigi Badr yang paling hampir. Lalu seorang sahabat bernama al-Hubab bin al-Munzir bertanyakan kepada Rasul tentang kedudukan atau posisi mereka di dalam peperangan itu, "Adakah ini wahyu yang tidak boleh berubah atau buah fikiran, strategi perang dan tipu helah?" Jawabnya, "Bahkan ia buah fikiran, strategi perang dan tipu helah." Mengetahui hakikat tersebut, al-Hubab bin al-Munzir telah mencadangkan agar bala tentera muslimin mengambil posisi peperangan yang lebih strategik berbanding yang sebelum itu. Andaikata Nabi Muhammad (SAW) bersikap dengan sikap tinggi diri, kerana darjatnya yang merupakan seorang Rasul dan utusan Allah, seorang hamba Allah yang sangat Allah kasihi, dan kedudukannya sebagai seorang panglima perang, bagaimana mungkin baginda menerima pandangan seorang yang lebih rendah darjatnya? Lebih-lebih lagi sahabat tersebut bukan dari kalangan sahabat yang popular?

Di dalam contoh yang lain pula, kita dapat melihat bagaimana tunduknya RasuluLlah SAW ketika baginda mengelilingi Ka'bah dalam peristiwa Fathu Makkah. Tunduknya ar-Rasul yang tercinta itu, sehinggakan dikatakan dahinya sangat-sangat hampir terkena binatang tunggannya. Rendahnya dirinya kepada Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Tepat JanjiNya, yang telah menjanjikan suatu kemenangan yang besar kepada RasuluLlah SAW dan umat Islam keseluruhnnya.

Namun rendahnya diri umat Islam ini, tidak langsung menghilangkan izzah atau rasa bangga mereka dengan Islam, sehinggakan mereka berani memperjuangkan Islam dengan nyawa dan harta mereka. Dan kedua-dua contoh di atas sangat bertepatan dengan hakikat ini. Apatah lagi di dalam al-Qur'an telah disebutkan:
"...Padahal izzah itu hanyalah bagi Allah, RasulNya dan bagi orang-orang mu'min, akan tetapi orang-orang munafiq itu tidak mengetahui."
[al-Munafiqun, 63:8]

Dan suka sangat ingin disimpulkan dengan dua ayat yang mampu membuatkan diri kita tersentak sekaligus cuba merefleksi diri kita, agar kita ini kembali dengan izzah yang mampu mebawa kita kepada kecemerlangan yang hakiki:
"Muhammad adalah RasuluLlah, dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih-sayang sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keredhaanNya. Pada wajah mereka jelas kelihatan tanda-tanda sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Taurat dan di dalam Injil. Iaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat, lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya. Tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya kerana Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mu'min). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan di antara mereka, ampunan dan pahala yang besar."
[al-Fath, 48:29]

"Wahai orang-orang yang beriman! Barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamamu, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum (yang lain). Dia mencintai mereka dan mereka juga mencintaiNya, dan bersikap lemah-lembut terhadap orang beriman tetapi bersikap keras terhadap orang kafir, yang berjihad di jalan Allah dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurniaan Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendaki. Dan Allah Maha Luas (pemberianNya) lagi Maha Mengetahui."
[al-Ma'idah, 5:54]

*Bahagian sirah Nabawiyah diambil daripada buku "as-Sirah an-Nabawiyah, Durus wa 'Ibar (Pengajaran dan Pedoman)" oleh Mustafa as-Siba'ie.

No comments: