Tabuk: Kisah 'Ali Abi Talib

|
Sedang diri ini berada bersama ikhwah penggerak KRJ Johor, ibu yang tersayang telah menge'call'. Dan keadaan telah menjadikan saya teringat kepada suatu kisah pada zaman RasuluLlah (SAW). Kisah ini terjadi sebelum Ghazwah Tabuk berlaku.

Imbasan kembali peristiwa sebelum peperangan Tabuk:
RasuluLlah (SAW) telah menghantar al-Harith bin Amir al-Uzdi sebagai suatu perutusan dari Rasul kepada pembesar Rom, lalu utusan tersebut dibunuh. Kemudiannya RasuluLlah menghantar satu sariyyah yang dipimpin oleh Zayd ibn Harithah untuk menuntut bela di atas kekejaman yang berlaku. Lalu suatu pertempuran yang dasyat telah berlaku di mana peperangan tersebut bernama perang Mu'tah. Walaubagaimanapun, tiada keputusan yang jelas di dalam perang tersebut; tentera Islam tidak menang sepenuhnya dan tentera kuffar Rom juga tidak kalah sepenuhnya. Namun disebabkan kegerunan yang timbul dalam diri orang-orang kuffar, hasil daripada peperangan tersebut telah menyebabkan mereka membuat persediaan yang lebih hebat untuk menghapuskan satu wilayah yang mungkin bakal mengancam tamadunnya. Lalu terjadilah peperangan Tabuk.

Beberapa perkara yang terjadi ketika persiapaan:
Abu Bakar telah datang kepada RasuluLlah (SAW) lalu diserahkan kepada Baginda seluruh hartanya. Apabila ditanya apakah yang tinggal buatnya dan keluarganya; beliau menjawab "Allah dan Rasul". 'Umar al-Khattab yang menyangka dirinya telah melebihi Abu Bakar dalam infaq telah menyerahkan separuh dari hartanya. Lalu apabila dia mendapati Abu Bakar telah menyerahkan keseluruhan dari hartanya, dan merasai kesedihan kerana Abu Bakar telah mendahuluinya lagi dalam beramal. 'Ali ibn Abu Talib telah disuruh untuk tinggal menjaga keluarganya.

Kisah 'Ali:
Walaupun 'Ali merupakan salah seorang dari pemuda yang hebat dan tangkas di dalam pertempuran, beliau telah disuruh oleh RasuluLlah (SAW) untuk tinggal dan menjaga keluarga. Lalu kaum Munafiqin telah mengeluarkan kata-kata yang pedas lagi tajam yang menyebabkan 'Ali terasa dirinya dipersendakan. Disebabkan itu, beliau telah meminta kepada RasuluLlah (SAW) untuk mengikuti rombongan tentera Muslimin untuk menghadapi tentera Rom. Tetapi RasuluLlah (SAW) telah memberikan satu jawapan yang sangat mulia buat 'Ali:
"Tidakkah engkai rela untuk duduk di bawahku sperti kedudukan Harun di sisi Musa? Cuma selepasku ini tidak ada nabi."
'Ibar dan pengajaran kisah 'Ali:
Tersepit di antara dua perkara mulia, Ali telah memilih jalan yang diperintahkan oleh RasuluLlah untuk diikuti. Keluar berperang dan berjihad di jalan Allah adalah suatu perkara yang sangat mulia yang merupakan bayaran kita kepada Allah agar kita diselamatkan daripada api Neraka, dan 'Ali sangat berkehendak untuk keluar bersama orang Mu'min yang lain. Membuat apa yang RasuluLlah (SAW) perintahkan juga adalah satu kewajipan yang tidak dapat disangkal lagi, dan 'Ali menurut perintah tersebut sehingga diperli atau diejek oleh Munafiqin. Tersepitnya dia menyebabkan dia memilih jalan yang lebih utama.

Jadi kita juga perlu melakukan demikian...

1 comment:

Anonymous said...

PRIORITI..oh PRIORITI..

~ohwo..masih belum boleh menilai dengan baik yang mana lebih prioriti antara banyak pilihan~