Bermujahadah Lawan Nafsu

|

--
#4
مجاهدا لنفسه
Islam adalah agama yang ideal. Dan ia menuntut keidealan daripada penganutnya. Tetapi ia tidak serupa macam yang kita belajar dalam ilmu sains atau ilmu aplikasi sains (engineering), keidealan itu datangnya dengan practicality. Ini lebih-lebih lagi dengan wahyu yang Allah turunkan melalui Nabi Muhammad (SAW) sama ada di dalam perbuatannya, kata-katanya atau apa-apa jua perkara yang disandarkan kepada Baginda (SAW).

"Dan tidaklah dia (Muhammad) berkata sesuatu menurut hawa nafsunya. Sesungghunya dia itu tidak lain hanya mendapat wahyu yang diwahyukan (kepadanya)"
[an-Najm, 53:3-4]

Berbezanya agama ini dengan agama lain adalah kerana ia mengiktiraf bahawa manusia itu mempunyai keinginan dan fitrah yang tertentu yang telah difitrahkan ke atasnya. Lalu diajarkan kepada mereka tentang cara atau jalan untuk membentuk nafsu itu secara praktikal sehinggakan ianya menjadi nafsul mutma'innah yang redhai oleh Tuhan penciptanya. Namun ini tidak hanya dan semata-mata kata-kata atau tulisan yang ingin berbangga dengan agama ini kerana deen ini merupakan deen penulis, tetapi contoh-contoh yang jelas boleh didapati dan diperoleh daripada al-Qur'an yang agung. Dan hanya daripada suatu yang jelas lagi nyata izzah itu datang, bukannya dari legend atau hikayat-hikayat yang tidak ada hujung pangkalnya.

Seperti yang saya sebutkan di atas, Islam turut mengajar dengan cara yang praktikal tentang cara-cara membentuk nafsu itu menjadi nafsul mutma'innah. Tetapi ini memerlukan pembaca semua serta seluruh umat Islam kembali meneliti dan cuba memahami sunnah RasuluLlah (SAW) di dalam keseluruhan aspek kehidupannya. Tidak boleh tidak umat Islam perlu mengkaji dan mengkaji dan mengkaji sehingga memahami.

Namun saya merasakan, adalah sangat susah bermujahadah melawan nafsu kerana ia adalah suatu perang atau perjuangan yang berterusan. Dan ia tidak akan berhenti sejenak walau sesaat sekalipun untuk memberikan kepada kita kerehatan daripada peperangan tersebut. Kerana nafsu adalah sesuatu yang sebati dengan jiwa kita, dan syaitan pula begitu rajin. Tidak pula lupa kepada janji Iblis bahawa:
"(Iblis) menjawab: Disebabkan Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan dari mereka bersyukur."
[al-A'raf, 7:16-17]

Tetapi dalam janjinya itu, Iblis ada menyebut pengecualian kepada orang-orang yang terlepas daripada godaan keturunannya itu:

"Kecuali hamba-hambaMu (Allah) yang ikhlas dari kalangan mereka."
[al-Hijr, 15:40]

Itu secara konsepnya, nak terlepas dari godaan syaitan maka kita kena termasuk dalam golongan yang ikhlas kepada Tuhan Yang Maha Agung. Kalau tak, pasti kita akan termasuk orang-orang yang rugi.

Seorang saudara yang dikasihi pernah berkongsi dengan saya berkaitan dengan bermujahadah melawan nafsu. Dalam tempoh 3 hari; Observe, Restrain and Endeavour. Observe: Perhatikan apa yang kita nak bermujahada melawannya yang ada pada kita. Restrain: Kawal diri kita supaya tak melakukan apa yang kita target untuk tahan atau melakukan apa yang kita target untuk buat. Endeavour: Terus menerus melaksanakan dalam setiap tempoh 3 hari yang berikutnya sehingga akhir hayat.

Simple ain't it not? Tetapi berapa ramai yang survive pada zaman sekarang ni?

--
Artikel-artikel berkaitan:

No comments: