Pemuda dan Kalimah Tayyibah

|
. . . . .

"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimah tayyibah seperti pohon yang baik? (Iaitu) akarnya kuat dan cabangnya menjulang ke langit. Pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimah khabithah seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat (tegak) sedikitpun. Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh di dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki."
[Ibrahim, 14: 24-27]

Pemuda adalah golongan syabbab yang mengalir di dalam darahnya semangat yang membara untuk mencapai sesuatu yang diyakininya mulia. Selain mati syahid, cita-cita (dunia) apakah yang lebih baik dan agung dari mengharapkan dunia dan seisinya menerima kalimah Allah sebagai kalimah tertinggi? Tidak, tidak ada langsung cita-cita selain dari itu yang lebih mulia.

Dan disebabkan kemuliaan cita-cita ini, para syabbab pun menggerakkan tulang empat keratnya untuk mencapai apa yang diharapkan tersebut. Lalu usaha-usaha dilakukan, tenaga dicurahkan dan keringat dititiskan. Tetapi buat ramai orang dari golongan ini, ramai dari kalangan mereka yang suka dan bersikap ingin cepat melihat hasil dan hasilnya tindakan yang terhasil atau ideologi yang dipegang adalah ideologi perubahan yang cepat serta revolusi yang segera sedang jalannya masih lagi sangat panjang dan jauh perjalanannya.

Perumpamaan yang Allah berikan merupakan suatu perumpamaan yang agung! Dia mengatakan bahawa kalimah tayyibah (طيبة) itu umpama pohon yang tayyibah, yang akarnya kukuh dan batangnya munjulang ke langit. Ibn 'Abbas mengatakan bahawa kalimah tayyibah ini merupakan kalimah Laa ilaha illa Llah (لا إله إلا الله), dan diketahui apabila kalimah ini disebut ia datang dengan implikasinya sekali dan tuntutan-tuntutannya. Ia bukan sahaja kalimah yang disebut dalam bentuk lafzi sahaja dan semata-mata.

Akar yang mendalam menggambarkan betapa dalamnya keimanan yang tertanam di dalam hatinya sehinggakan ianya mampu mendapatkan makanan serta air walau dalam keadaan macamana sekalipun keadaan di atas tanah. Akar yang mendalam juga membantunya dalam mengukuhkan kedudukannya terutama apabila pohon tersebut dilewati angin ribut yang kuat lagi kencang, atau apa-apa sahaja daya yang menolaknya.

Dan akarnya yang mendalam datang pula dengan batang yang menjulang ke langit. Lalu tumbuh dari batangnya beratus-ratus ranting yang tumbuh daripada tiap-tiap satunya buah yang enak lagi sedap dimakan. Allah menyebut; "Pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin tuhannya". Saya mengibaratkan batang tersebut sebagai aqidah yang kukuh, ranting-ranting tersebut sebagai amal dan buah sebagai hasil dari amal tersebut. Alangkah indahnya perumpamaan yang Allah berikan ini, buat orang-orang yang berfikir.

Aqidah kukuh yang terbina di atas keimanan yang mendalam akan menghasilkan amal yang berterusan dan hasilnya dirasai oleh semua di sekelilingnya sehinggakan ia juga menumbuhkan pohon-pohon yang seiring dengannya dan serupa dengannya.

Tetapi! Tetapi semua ini hanya akan berlaku setelah pohon tersebut ditanam dengan dengan benih keimanan yang pertama. Kemudiannya ia dipelihara dengan baiknya dengan disirami air, memberikan baja dan mendedahkan kepada cahaya matahari mengikut keperluannya. Hari demi hari dan proses demi proses dilakukan terhadap anak benih itu yang kemudiannya tumbuh menjadi anak pokok. Lalu ia membesar dan membesar menjadi sebuah pohon yang dewasa dan matang.

Lalang-lalang dan pohon-pohon "jahiliyyah" atau semak-samun ditebas dan sekeliling anak pokok tersebut dipastikan bersih dari sebarang lalang dan tumbuhan-tumbuhan "jahiliyyah" tersebut. Seandainya tidak dibersihkan, pembangunan dan pertumbuhan anak pokok-berguna tersebut mungkin terganggu atau lagi teruk, terbantut pertumbuhannya ke arah menjadi dewasa. Tanahnya pula digemburkan agar air dan udara mudah meresap ke dalam tanah dan bermacam-macam lagi tindakan yang perlu dibuat.

Buat buahnya pula, Hassan al-Banna pernah mengingatkan dengan keras dan tegas kepada ikhwan yang dirahmati Allah bahawa jangan dipetik buah sebelum ianya masak. Seandainya berlaku juga hal yang demikian, maka buah tersebut akan dibazirkan dan pemetiknya pula tidak mendapat manfaat daripada buah itu bahkan mungkin merasai kepahitan dan kemasaman sahaja.

Jadi akhirnya, perumpamaan yang sangat cantik ini memberikan kepada kita tiga kesimpulan yang hebat:
  1. Iman yang mendalam; suatu perkara asas yang diperlukan oleh setiap individu yang ingin dijadikan atau menjadikan dirinya sebagai bibit kebangkitan Islam. Tanpa keimanan yang mendalam cita-cita akan berubah menjadi angan-angan yang tidak berpijak di bumi nyata.
  2. Pembentukan yang rapi; adalah proses yang perlu dilalui sebelum mencapai tahap kematangan. Tanpa melalui pembentukan yang rapi seseorang itu akan cacat, dan bantut, bahkan mungkin membahayakan dirinya serta jamaah (dikhuatiri berlaku penyelewangan).
  3. Amal yang berterusan; akan memastikan bahawa iman itu sentiasa diperbaharui, manfaat sentiasa dicurahkan dan istiqamah itu wujud dalam individu-individu tersebut. Bahkan ia juga akan mempercepatkan lagi sampai kepada matlamat tanpa mengabaikan soal langkah yang harus dilalui terlebih dahulu.
Moga Allah mengurniakan kepada kita taufiq dan hidayahNya, insya Allah!

No comments: