Aku Seorang Perokok...

|

Sudah lama terbuku di hati ini dan tiba masanya untuk diri ini mengkonfes bahawa diriku ini adalah seorang perokok berat yang mungkin suatu hari nanti sekiranya tidak ada apa yang dibuat untuk berhenti akan mengidap penyakit paru-paru yang berbahaya. Disebabkan asap rokok yang memasuki peparu melalui trakea, bronkus, bonkiol dan alviolus.

Ini selagi mana aku hidup di bumi Malaysia yang hakikatnya bila anda tidak buat anda sebenarnya buat. Anda merokok tetapi tidak merokok atau anda tidak merokok tetapi sebenarnya anda merokok. Selagi mana aku hidup dalam alam public di Malaysia aku adalah seorang perokok. Cakap sahaja di mana? Restoran? Stesen bas? Tandas awam? Universiti? Semua tempat tidak boleh tidak, pasti akan ku rokok di situ.

Ramai orang yang dah berusaha? Kerajaan? Hmm... Adding price to the cigars without doing pratically much? What can the hike of price do to stop orang yang dah ketagih? Sorry man, nothing! Bila kita dah ketagih, nak buat macamana? Naikkan harga tak halang sesiapa... Kejap yelah kot... Tapi kalau long term? Adakah ada hasil? Perabis duit rakyat lagi ada lah...




Katakan TIDAK pada penjualan rokok di Malaysia!!!
Kasihani SECOND HAND SMOKERS!!!



Note: Diri ini adalah salah seorang second hand smoker di Malaysia.

3 comments:

Asim Abdullah said...

rokok owh rokok...
kenapa la dikau wujud dibumi ini?
soalan yang tak munasanah...
harharharharhar......

Mashizaki Keikan said...

merepek lah adik aku yang sorang nih...

Anonymous said...

anda perokok?????
pasif ke? aktif ke? sosial?