Who Killed al-Banna?

|
Saya telah membaca satu buku bertajuk "Memoar Hassan al-Banna" yang di dalamnya diceritakan tentang beberapa catatan dalam hidupnya. Hasilnya saya bertambah-tambah kagum kepada tok Syeikh ini. Tetapi seperti yang pernah saya bawa sebelum ini, ar-Rasul mengajar kita supaya mengucapkan; "Semoga Allah memberkatinya dan memasukkannya ke dalam golongan orang soleh, amin!". Pernah suatu ketika Hassan al-Banna ditanya oleh seorang wartawan tentang siapakah dia, lalu dijawabnya:
Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang mengimpikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni. Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru: "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah Tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya ialah salah seorang yang menyerah diri". Inilah saya, anda pula siapa?
Di bawah sedikit dokumentari bahagian pertama bertajuk "Who Killed Hassan al-Banna?":















No comments: