Nikmat Basikal

|
Salam...

Program demi program. Dan program lagi disusuli dengan program banyak lagi. Dari minggu ke minggu suasana yang pack ini wujud. Betullah seperti kata Imam Hassan al-Banna bahawasanya kewajipan yang kita ada melebihi masa kita. Maka al-Banna pun mengeluarkan kata-kata:

"Masa adalah kehidupan" .

Ana sebenarnya tak nak cerita pasal masa and kepentingannya, tapi ana share apa yang ana kemanisan yang ana rasa dalam period "kesibukan program" ini. Masa yang pack dengan program merupakan suatu yang cukup meletihkan lagi memenatkan. Serta menjadi catalyst bagi sesetengah orang untuk men"temporary-shut-down"kan otaknya, dengan bantal-bantal yang lembut lagi "wangi" dan dengan katil yang selesa lagi best. Dan ke"pack"an program ini seringkali menjadikan kita serabut dan roti jala (serabai!). Apatah lagi jika program dibuat kat tempat-tempat yang panas lagi tak ber"aircond" yang dicampur dengan bahang suasana. Mesti tension jiddan jiddan...!

Tapi disebalik kebingitan dan ketensionan program sebenarnya ada nikmat. Nikmat yang lebih manis dari air limau ais kafe noor tmn u, dan roti bom ayub (yo MOCHA!!). Dan mungkin juga lebih manis dari membayangkan muka orang yang tersayang lagi dirindui (Hmmm... boleh rasa ke tu? x terbayang! Ana pu tak tahu, main tulis je... Tgh syok giler).

Ana teringat kat satu ayat di dalam al-Furqan,

"Sesungguhnya dengan kesusahan ada kesenangan"

(94:6)

Bila ana teringat kat ayat ni lah kan... Cell neutron di dalam otak ana ter"activate" tiba², lalu ianya meng"initiate" otak ana untuk berfikir (jom berpikir). Kalau susah susulannya senang. Senang pulak susulannya mesti susah. Ana terpikir, andai kata kita mengambil nikmat senang sebelum tiba masanya, mesti kita akan mendapat kesusahan sebagai susulannya. Dan andaikata kita bersusah-susah diri dulu mesti dapt senang hari² or time² berikutnya. Bak kata pepatah melayu tu lah kan... Susah-susah dahulu...(sampai habis)... Ana jugak terpikir, kalau dengan nikmat² lain rumus di atas tu booleh guna tak? Sbg contoh:

Nikmat basikal.

Situasi:

Kita xde basikal.

Saudara yg dok dekat dengan kita ada.

Kalau nak pinjam bila² boleh.

Tapi mintak jelah izin.

Kita pun biasa guna basikal tu.

Masalah:

Penggunaan basikal kita lebih daripada tuannya.

Empunya basikal nak jual kat kita.

Kita terpikir banyak kali, dalam hati kata

"Kalau nak beli, baik beli basikal yang banyak

function dia aku tak explore lagi"

Ceritanya:

Kita pun membeli basikal yang kita selalu guna.

Tapi kita rasa macam agak bosan.

Bayar banyak duit tapi takde function baru nak

explore.

Semua dah habis di"explore".

Last² jemu bin bosan, maka

ditinggalnya je basikal tu.

Kadang² nak guna cari balik

basikal yang dah disimpan

jauh di dalam stor...


Cuba bayangkan apa sebenarnya yang terjadi kat "kita" (tuka "dia" lah, senang sikit!) dalam kisah nikmat basikal? Dah tentulah dia tak rasa "bestnya ada basikal baru!!" sbb dah lenjan habis dah basikal tu sebelum ianya menjadi miliknya secara sah.

Nikmat yang sepatutnya dirasai ketika itu telah dicuri, sedikit demi sedikit ketika dia meminjam basikal tersebut daripada saudaranya.

Jadi, pesanan ana...

"Hang pi carik basikal baru jangan

dok sibuk² dengan basikal lama tu"

Ok² dah.. saje nak merepek dan memenuhkan inbox anda semua.

WaLlahu a'lam

2 comments:

Bee Family said...

salam..

bai pun dulu ada basikal jugak..
siap ada speed lagi tau..
tapi skrh basikal tu dah bai hantar ke rumah anak2 besi buruk...huhu

Mashizaki Keikan said...

hoho... bai bei-ing sarcastic...